Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

måndag 6 juli 2015

Nytt staket och grind

Ni som känner oss vet att vi grejat ganska mycket med huset under de knappt fem åren som gått sen vi flyttade hit. Kommer ni i håg hur huset såg ut?

Rött med svarta knutar, så mörkt och burrigt.
Efter ett par år hade huset fått ny panel, fönster och färg och då stod staketet på tur.

Det gamla var ett sektionsstaket med lite för svaga stolpar (45x45mm) som hade gjort att staketet inte höll ihop överallt. Dessutom var det furumålat.
Vet inte hur många bilder vi tittade på innan vi kom fram till att vi gör ett hel eget.

Stolparna är nu 70x70 förutom hörnstolparna som är 90x90mm. Höjden justerades och är högre medan springorna är väl anpassade så att vår hund inte kan komma ut.


När vi ändå höll på så grävde vi fram el till stolparna och har nu belysning som tänds med skymningsrelä. Så smidigt och lyktorna tycker jag är underbara, lyser lång väg under de mörka månaderna. Något annat vi även gjorde var att öka grindhålet så att man lättare kommer in med släpkärra el andra fordon. Tror att det blev ca 20 cm bredare nu.

Däremot var det svårt med grind att hitta en som passade in. Så vi tog hjälp av våra jätteduktiga snickare på Hjo bygg & anläggning och tillsammans ritade vi hur grinden skulle se ut och jag är jättenöjd! Allt detta var klart redan i höstas, men eftersom vi använde oss av tryckimpregnerade stolpar och virke till grinden så var det bara staketbrädorna som vi kunde måla då. Så nu i sommar har jag målat allt, en gång grund och två gånger med färgen. Så nu hoppas vi på att få njuta av staket och grind i många år.





Inga kommentarer: